Yhdistyksen muistilista vuoden alkuun

Monissa yhdistyksissä tammikuu aloittaa uuden toimintavuoden. Viestikapula vaihtuu hallitukselta toiselle ja kirjanpidossa aloitetaan uusi tilikausi. Muista seuraavat askelmerkit:

Uusi hallitus järjestäytyy

Syyskokouksessa valittu uusi hallitus kokoontuu yleensä heti vuoden alussa. Tässä ensimmäisessä kokouksessa valitaan ne toimihenkilöt, joita ei syyskokous valinnut:

sekä muita yhdistyksestä toiseen vaihtelevia toimihenkilöitä. Uudet toimijat kannattaa sitouttaa yhdistyksen toimintaa antamalla heille sopivia vastuutehtäviä.

Tässä kokouksessa on myös syytä pöytäkirjaan kirjata päätös yhdistyksen pankkitilin käyttöoikeuksista. Muista paitsi antaa oikeudet uusille toimijoille (tarpeen mukaan) myös peruuttaa vanhojen toimijoiden oikeudet!

Ilmoita muutoksista

Kun uudet toimihenkilöt on valittu, pitää yleensä tehdä yhdistysrekisteriin muutosilmoitus. Ilmoitus pitää tehdä, jos yhdistyksen nimenkirjoittajat vaihtuvat. Esimerkiksi puheenjohtajan tai varapuheenjohtajan vaihtumisesta tulee ilmoittaa.

Ilmoituksen voi tehdä kätevästi Yhdistysrekisterin verkkopalvelussa.

Uusi tilikausi

Uusi vuosi tarkoittaa monissa yhdistyksissä tilikauden vaihtumista. Nyt on hyvä hetki varmistaa, että kirjanpidon kuviot ovat kunnossa:

Tässä vaiheessa on hyvä laatia hallitusta varten talousraportti, jossa vertaat kirjanpidon lukuja talousarvion lukuihin. Pysyttiinkö budjetissa?

Älä kuitenkaan aloita heti virallisen tilinpäätöksen tekemistä. Hyvin todennäköisesti et ole vielä saanut kaikkia edelliselle vuodelle kuuluvien tapahtumien tositteita. Edellisten vuosien kokemus kertoo, kuinka pitkään pitää odottaa; eräässä yhdistyksessä saimme edellisen vuoden tapahtumista tositteita yhteistyökumppaneilta vielä helmikuussakin.

Uusien toimijoiden perehdytys

Alkuvuosi on oikea hetki järjestää uusille hallituksen jäsenille ja muille uusille toimijoille perehdytykset yleisesti yhdistystoiminnasta sekä oman yhdistyksesi erityispiirteistä. Yhdistysneuvoja Antti-Juhani Kaijanaho järjestää keväällä Jyväskylässä tähän soveltuvia lyhytkoulutuksia.